LAGU UNTUK BLOGGER

Tuesday, 31 May 2011

Gatal disyaki kena air tercemar


MIRI: Penduduk Kampung Subak, Bekenu mengalami masalah gatal dan merah di badan setelah menangkap ikan di sungai kampung itu, Sungai Nibong yang di-khuatiri telah dicemari oleh sisa-sisa buangan dari kawasan pusat pelupusan dan pengurusan sampah di kawasan mereka.
Penduduk mengadu mengalami jangkitan gatal di badan mereka setelah mengunjungi sungai itu beberapa hari lalu.

Kampung Subak terletak lebih kurang sejam perjalanan dari bandar raya Miri, di mana sebahagian besar penduduk gemar menggunakan sungai berkenaan untuk mandi dan menangkap ikan.
Suri rumah, Noriah Ahmad mengadu mengalami kegatalan di kedua-dua belah kaki setelah berada di dalam sungai itu untuk menangkap ikan.

“Kaki saya berasa gatal dan menjadi kemerahan sehari selepas menangkap ikan di su-ngai itu,” ceritanya kepada pemberita semalam.
Noriah memberitahu, sungai tersebut telah tercemar, berdasarkan kepada warna airnya yang bertukar coklat dan berbau.
Penduduk mendakwa dan percaya, sungai mereka telah dicemari sisa buangan dari pusat pelupusan sampah  Sibuti.
Sehubungan itu, penduduk berharap pihak berkuasa seperti Lembaga Sumber Asli dan Alam Sekitar (NREB) memeriksa tahap kebersihan sungai mereka sekali gus memastikan sungai tersebut selamat dikunjungi.
Pengadu, Roy Asid yang mengalami kegatalan di badan dan perut mendakwa terkena jangkitan itu setelah menangkap ikan di sungai berkenaan.

“Sehingga hari ini, masalah gatal di badan dan perut saya tidak dapat dirawat setelah beberapa kali cuba mendapat rawatan di klinik,” jelasnya.
Beberapa penduduk yang ditemui berkata, mereka bernasib baik kerana tidak bergantung kepada sungai ber-kenaan untuk minum ataupun mencuci pakaian kerana kampung mereka dibekalkan air paip.

Mereka mendapati sungai kesayangan mereka itu juga tidak selamat untuk hidupan sungai yang didapati banyak terapung mati akibat pencemaran yang teruk.
SUMBER:UTUSAN BORNEO

Monday, 30 May 2011

Pengerusi PAS Sarawak, Adam Ahid bengang kena kutuk...


"Pengerusi PAS Sarawak melenting adalah lebih baik menyelidik terlebih dahulu akan kebenaran sesuatu perkara. Seseorang tidak akan bercakap dan mengeluarkan kenyataan sewenang-wenangnya sekiranya tiada bukti dan fakta yang sahih. Berbeza dengan pembangkang yang sentiasa menghentam walaupun hakikatnya perbuatan itu tidak dilakukan sama sekali. Perbuatan seperti itu diibaratkan sebagai memfitnah."klik disini


Tajinet bersetuju dengan kenyataan yang disampaikan oleh Menteri Muda di Pejabat Ketua Menteri (Hal Ehwal Islam) YB Datuk Daud Abdul Rahman;

"Beliau mengingatkan guru-guru agama supaya tidak membawa budaya dan anasir negatif terhadap kerajaan yang disebarkan dari Semenanjung Malaysia dikhuatiri menjejaskan perpaduan kaum di Sarawak.


“Kita di Sarawak serba salah kerana kita mempunyai masalah kekurangan guru, walaupun demikian memang kita mengakui ada segelintir guru dari Semenanjung Malaysia terutamanya dari Kelantan datang ke sini membawa budaya dan cara pemikiran terhad dan tertutup ke sini,” katanya."
 
 
PAS telah jauh berubah berbanding dahulu ketika ia mula tertubuh. Ketika PAS mula dibentuk sebaik saja keluar dari UMNO. Rakyat tidak sedar bahawa parti ini ditubuhkan apabila pemimpin PAS yang kecewa dengan kekalahan Ahmad Fuad ketika bertanding dengan Onn Jaafar dalam merebut jawatan Presiden Perikatan lalu keluar menubuhkan PAS. klik disini



Dahulu PAS adalah sebahagian dari Perikatan atau sekarang dikenali sebagai Barisan Nasional. Pemimpin PAS adalah terdiri daripada orang-orang yang kecewa, yang inginkan pangkat dan kuasa tetapi tidak berjaya dalam pertandingan lalu keluar dan menubuhkan PAS. Nawaitu penubuhan PAS memang tidak jujur kerana cuma ingin merebut pangkat dan jawatan dan bukan untuk membela agama, bangsa dan negara sepertimana BN yang bermatian berusaha untuk mendapatkan kemerdekaan bagi anak bangsa dan negara. Perjuangan BN lebih tulus dan ikhlas iaitu ingin membela agama, bangsa dan negara dari dosa penjajahan.Klik disini

Sunday, 29 May 2011

Dato Sri Hj. Adenan Hj. Satem...juara dalam perdebatan mengenai Tanah Adat di Sarawak

 Tajinet tertarik dengan artikel memngenai YB Dato Sri Adenan ini:Berikut serba sedikit mengenai YB .


Dato' Sri Hj Adenan Hj Satem merupakan muka lama dalam politik Sarawak. Dinobatkan sebagai juara dalam perdebatan mengenai Tanah Adat di Sarawak pada akhir 1980 an dan 1990 an, Datuk Adenan merupakan political figure yang cukup hebat di dalam kabinet negeri pada masa itu.

Dalam pemilihan Parti Pesaka Bumiputra Bersatu tahun 2002, beliau bersama-sama Datuk Sri Abang Abdul Rahman Zohari bertanding untuk merebut jawatan Timbalan Presiden Parti. Walau bagaimanapun nasib tidak menyebelahi beliau apabila tewas di tangan Abang Zohari, seterusnya dilantik sebagai Naib Presiden Kanan Parti oleh Majlis Tertinggi, sesuatu yang janggal di dalam parti semenjak 30 tahun penubuhannya. Penonjolan kepimpinan beliau amat ketara di dalam parti sehingga ada desas desus yang mengatakan bahawa beliau bakal menggantikan Pehin Sri Tan Sri Hj. Abdul Taib Mahmud sebagai Ketua Menteri Sarawak yang baru. Selepas Pilihan raya Parlimen diadakan pada tahun 2004 yang lepas, dengan menggantikan Cikgu Sukinam Domo di Parlimen Batang Sadong, beliau dilantik sebagai Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar Malaysia, suatu jawatan yang tidak asing bagi menteri yang berasal dari Sarawak.

Namun begitu pada Februari 2006, rombakan kabinet Persekutuan telah diadakan dan beliau tidak disenaraikan di dalam kabinet tersebut. Alasan Perdana Menteri ialah Dato' Sri Adenan sendiri meminta supaya beliau tidak dinamakan sebagai menteri, kemudiannya diakui oleh Adenan sendiri. Lain alasan ialah untuk memberi konsentrasi di dalam pilihan raya negeri yang bakal dilangsungkan pada Mei 2006.

  Episod Adenan dan kepimpinan serta politik negeri Sarawak amat sunyi sehinggalah selepas pilihan raya ke-9 2006 beliau tidak dilantik semula di dalam kabinet negeri. Untuk rekod di dalam pilihan raya ke-9 2006 tersebut beliau ditukarkan ke kerusi Tanjung Datu, dan kerusi lama beliau bertukar tangan kepada calon baru iaitu Datuk Sri Muhammad Ali bin Mahmud iaitu adik kandung Ketua Menteri sendiri. Dalam rekod pilihan raya yang lepas kawasan Dewan Undangan Negeri Sarawak bagi Kawasan Muara Tuang merupakan kubu kuat Parti Barisan Nasional dan mempunyai majoriti yang tertinggi bagi negeri Sarawak. Adenan sekali lagi di kawasan barunya mendapat majoriti undi yang juga tinggi dengan mengalahkan dua pencabarnya dari BEBAS dan calon Keadilan Rakyat dengan majoriti 4136.

Saturday, 28 May 2011

Malaysiakini ambil alih tugas Kerajaan?


Saya terpanggil untuk mengulas tentang berita yang berniat jahat yang disiarkan semalam oleh portal pembangkang, Malaysiakini.com, di sini, yang menyatakan bahawa kononnya tarif elekrik sudah dinaikkan oleh Kerajaan dan pengumumannya akan dibuat oleh Menteri Tenaga, Teknologi Hijau dan Air, Datuk Seri Peter Chin Fah Kui, pada satu sidang akhbar, jam 4 petang, Isnin ini. Pada saya, siaran akhbar seperti itu sangat berniat jahat dan tidak beretika untuk disiarkan sebagai bahan berita kepada rakyat.

Saya mengikuti dengan jelas mengenai isu ini dan menegaskan bahawa Kerajaan belum lagi membuat apa-apa keputusan mengenai kenaikan harga tarif elektrik tersebut. Pada satu sidang akhbar pada Khamis lepas, Peter Chin berkata bahawa harga tarif berkenaan akan diperbincangkan dan mungkin diputuskan pada satu mesyuarat oleh Jawatankuasa Penasihat Ekonomi Kebangsaan (National Economic Council), yang dijadualkan di Putrajaya, semalam (Jumaat).
Kemudian, selepas NEC bermesyuarat semalam, Peter Chin mengumumkan bahawa perkara tersebut masih belum selesai diperbincangkan dan masih perlu diperhalusi untuk mencapai satu keputusan. Peter Chin memaklumkan bahawa sekiranya keputusan mengenai isu itu dicapai, pihaknya akan mengadakan sidang media pada Isnin ini untuk memperjelaskan mengenainya. Itu fakta sebenarnya.
Dalam sidang media semalam, Kerajaan tidak pun mengumumkan bahawa tarif elektrik dinaikkan. Tidak ada kata muktamad dan masih lagi diperbincangkan serta diperhalusi. Dalam kata lain, tarif elektrik tidak pun dinaikkan. Tapi, memang sudah dasar media pembangkang yang sememangna suka menyebarkan berita bohong, tiba-tiba Malaysiakini menyiarkan berita bertajuk “Kerajaan meluluskan tarif elektrik”!
Jahat betul bunyinya! Bila masa Kerajaan luluskan? Memang benar Datuk Seri Najib yang pengerusikan mesyuarat itu, tapi tidak ada pun pengumuman dari pihaknya yang menyatakan bahawa Kerajaan meluluskan kenaikan tarif elektrik seperti yang dilapor oleh portal pemutar alam tersebut! Jelaslah Malaysiakini mendahului Kerajaan dalam hal ini.
Sikap mendahului kerajaan untuk memberitahu rakyat mengenai perkara sensitif seperti ini adalah sangat tidak beretika dalam dunia kewartawanan. Belum pun Kerajaan umumkan, mereka yang umumkan dulu? Siapa yang menjadi Kerajaan sebenarnya? Kerajaan BN atau Malaysiakini? Pada saya, niat sebenar sidang editorial Malaysiakini adalah untuk menimbulkan kemarahan rakyat terhadap Kerajaan kepada sesuatu yang tidak pasti!
Sebenarnya, belum tahu lagi sama ada benar atau tidak tarif elektrik akan dinaikkan atau tidak. Tarif itu mungkin kekal dan mungkin juga dinaikkan, malah mungkin juga diturunkan! Tidak mustahil untuk diturunkan, bukan? Sekiranya Peter Chin mengumumkan bahawa kadar harga tarif elektrik diumumkan turun, apa kata Malaysiakini? Tentunya dia putar belit 360 darjah mengatakan bahawa Kerajaan “takut” pada desakan pembangkang! Itulah yang mereka “spin” sebelum ini mengenai spekulasi kenaikan harga minyak baru-baru ini.

Tunggulah Isnin ini. Tak payahlah buat spekulasi mengenai perkara yang tidak pasti. Keputusan menaikkan, mengekalkan atau menurunkan harga minyak adalah terletak pada Kerajaan, bukan Malaysiakini. Tindakan portal pembangkang ini jelas tidak bertanggungjawab dan tidak beretika untuk disiarkan kepada rakyat. Apatah lagi berita itu akan mengganggu emosi rakyat yang bercuti di hujung minggu. Kita tunggu Isnin ini.

Seharusnya, pihak-pihak tertentu mengambil tindakan terhadap Malaysiakini yang menyiarkan berita beunsur fitnah seperti ini. Sewajarnya Khairy Jamaluddin mengumpulkan anak-anak buahnya yang bekelulusan Oxford itu untuk berdemo secara aman di depan pejabat Malaysiakini membantah berita-berita seperti ini. Bukan Utusan yang melaporkan berita palsu, tapi Malaysiakini lah yang sebegitu jahat menyiarkan pembohongan demi pembohongan kepada rakyat.
Harap jelas mengenai perkara ini. Wallahua’alam.
sumber:kitagempur

Friday, 27 May 2011

More calls from PBB Youth for Khairy to apologise

KUCHING: The chorus demanding Umno Youth chief Khairy Jamaluddin to apologise for his uncalled for remarks on the results of the state election from the PBB Youth wing is getting louder.
The Youth wing branches from Ngemah and Machan are the latest to make the call after the Ba Kelalan Youth wing last Monday.
“We, the Ngemah and Machan PBB Youth, support the statement made by Richard Silo, who is from the Ba Kelalan Youth wing.

“We also want Khairy Jamaludin to apologise for saying the last state election result is the worst in the history of Sarawak. Please do not scoff our efforts and sacrifices in the last election,” said Ngemah Youth chief Tuai Rumah Juin Adan and Machan Youth chiefHassan Tahir in their texts sent via SMS to The Borneo Post yesterday.

They also urged Movement of Change, Sarawak (MoCS) to cancel its plan to stage a demonstration because
the majority of the rakyat had ‘demonstrated’ at the polling stations during the last election that they wanted Taib to be the Chief Minister.
Last Monday, Richard called on MoCS leaders Francis Siah and Abdillah Nassar to retract their plan to organise a demonstration if Chief Minister Pehin Sri
Abdul Taib Mahmud did not step down by Aug 13 because it would disturb public peace.

Lembaga Sungai Lancar Operasi Gawai



KUCHING, 26 Mei (Bernama) — Lembaga Sungai-Sungai Sarawak (LSS) akan mula melaksanakan operasi penguatkuasaan di terminal-terminal bot ekspres utama di Sarawak mulai esok.
Pengerusi LSS Roland Sagah Wee Inn berkata operasi tersebut ada…lah sempena menyambut Hari Gawai yang bakal disambut pada 1 dan 2 Jun depan yang akan menyaksikan kesesakan di terminal bot dan di dalam bot ekspres.
“LSS akan melancarkan operasi penguatkuasaan dengan menempatkan anggota penguatkuasa secara maksimum di kawasan-kawasan yang dijangka penuh sesak dengan penumpang seperti di Terminal Penumpang Sibu, Kapit, Song, Kanowit, Sarikei, Kuching, Bintulu dan Marudi,” katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.
“Selain operasi di terminal, LSS juga akan mengendalikan pemantauan di sungai-sungai tertentu dengan melaksanakan sekatan sungai di kawasan-kawasan strategik,” katanya.
Beliau berkata operasi akan dijalankan mulai 27 Mei sehingga 31 Mei dan 11 Jun hingga 12 Jun ini di seluruh negeri.
Katanya antara tujuan utama operasi itu dijalankan adalah untuk memastikan setiap bot tidak membawa penumpang melebihi kapasiti yang dibenarkan, tidak berebut-rebut apabila menaiki atau menuruni bot dan pengusaha bot tidak menaikkan kadar tambang dengan sewenang-wenangnya.
Selain itu untuk memastikan setiap bot bergerak mengikut jadual yang telah ditetapkan dan penumpang mendaftar nama mereka dalam borang yang disediakan sebagai rekod LSS.
Beliau berkata LSS telah mengenal pasti terminal-terminal yang akan mengalami kesesakan dan kesibukan pada musim Gawai tahun ini berdasarkan rekod pada tahun-tahun yang lalu.
“Dianggarkan kira-kira 10,000 orang penumpang serta orang ramai berurusan di Terminal Penumpang Sibu sehari pada musim perayaan Gawai tahun lalu dan jumlahnya dijangka tidak jauh berbeza pada tahun ini,” katanya sambil menambah pengusaha bot ekspres boleh memohon untuk membuat perjalanan tambahan sekarang.
“Saya memberi jaminan bahawa kelulusan untuk membuat perjalanan tambahan dapat diberikan dalam tempoh kurang daripada 24 jam. Permohonan hendaklah menggunakan borang yang disediakan di semua Terminal Penumpang Utama di seluruh negeri.
“Kepada pihak media, kami memohon kerjasama agar merakamkan gambar dan nama bot yang membawa muatan berlebihan khususnya bot penumpang untuk membolehkan pihak LSS mengambil tindakan yang sewajarnya,” katanya lagi.– BERNAMA

Thursday, 26 May 2011

Cadangan wujud jawatan untuk kaum Dayak dalam SUPP langkah positif, kata Jeniri


MIRI: Cadangan jawatan timbalan presiden di kalangan kaum Dayak dalam Parti Rakyat Bersatu Sarawak (SUPP) merupakan satu langkah yang positif demi mengharungi cabaran landskap politik masa depan di negeri ini.
Pensyarah Kanan Universiti Malaysia Sarawak (UNIMAS) dan juga penganalisis politik, Dr Jeniri Amir berpendapat ia akan memberikan corak parti pelbagai kaum kepada SUPP yang turut mendapatkan sokongan dan dokongan daripada kaum Iban dan Bidayuh.
“Tidak salah jika mewujudkan dua sayap dalam parti iaitu Cina dan Dayak kerana ia dilihat sebagai satu langkah ke hadapan,” katanya ketika dihubungi Utusan Borneo petang semalam.
Menurutnya, ia merupakan semangat dan aspirasi rakyat yang selama ini ingin melihat parti yang terdiri daripada pelbagai kaum.
“Apa yang penting ialah masyarakat Cina yang harus terbuka dan menerima serta memberi peluang kepada masyarakat Dayak dalam parti (SUPP),” jelasnya lagi.
Katanya lagi, cadangan berkenaan juga supaya SUPP tetap dipandang terus relevan kerana jika tidak, ia (SUPP) tidak lebih daripada sebuah parti bersifat ‘kecinaan’ sahaja.
Namun, beliau mengatakan jawatan tertinggi parti ataupun presiden harus dikekalkan di kalangan kaum Cina.
Kelmarin, veteran SUPP, Datuk Dr Anthony Nait mengutarakan cadangannya supaya jawatan timbalan presiden SUPP dilantik di kalangan kaum Dayak.
Beliau yang juga ahli SUPP Kota Sentosa mengatakan pendekatan tersebut menurutnya adalah untuk memberikan peluang lebih besar kepada ahli-ahli Dayak untuk bersuara dan juga sebagai pengikirafan sumbangan kaum itu terhadap perjuangan dan kekukuhan parti.
sumber:mudatengah

Tuesday, 24 May 2011

13 barang kawalan harga sempena perayaan Pesta Kaamatan


TAMPARULI: Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan menetapkan 13 jenis barang harga terkawal di bawah skim kawalan harga musim perayaan Pesta Kaamatan berkuat kuasa 25 hingga 31 Mei ini.


Timbalan Menterinya, Datuk Tan Lian Hoe, berkata peniaga perlu mempamerkan plat tanda berwarna merah jambu dan tidak menjual harga barangan kawalan melebihi harga siling yang ditetapkan.
Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas mengumumkan penetapan harga maksimum borong dan runcit barangan harga terkawal sempena sambutan Pesta Kaamatan, di sini, hari ini.
Tan berkata, tindakan tegas akan diambil terhadap mereka yang gagal mematuhi peraturan itu.


Katanya, peniaga yang gagal mematuhi peraturan itu boleh dikenakan kompaun sehingga RM250,000 bagi pertubuhan dan sehingga RM50,000 bagi perseorangan di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatuan 2011. - BERNAMA

Rahsia terdedah..?!! Eskay bawak China Doll ke Utusan esok..?!!!

Eskay akan bawak minah ni ke Utusan esok..?!!!

Kawan-kawan saya sudah menyatakan di blog masing-masing, "esok ada pendedahan yang akan dilakukan oleh Eskay di Utusan Malaysia saja". So, sahabat-sahabat saya ni minta semua pembaca-pembaca blog kami beramai-ramai membeli Utusan esok! Tapiii....

Ramai jugak yang sms, email, malah ada yang call saya untuk mengetahui tentang apakah yang akan di"gempar"kan Eskay esok? Saya beritahu mereka, tunggulah esok...

Tapi, tetiba...ada pulak yang buat spekulasi sendiri. Diorang cakap, esok dalam Utusan akan memaparkan pendedahan eksklusif Eskay apabila dia membawa seorang "china doll" yang juga menjadi "heroin" di dalam video seks tersebut!

Saya kata, isshhhh..!!! Biar betul! Takkanlah kot? Betul ke? Entah la, sebenarnya saya pun tak tahu. Tapi, kalau betul dia bawa "heroin China doll" tu, amacam? Betul-betul gempak tuhhh..!!!

Apapun, esok sebelum masuk opis, seperti biasa, saya akan sambar Utusan senaskhah!
sumber:dukeofumno

Monday, 23 May 2011

Taib, wife perform prayer at Masjid Setia Raja Mukah

MUKAH: Chief Minister Pehin Sri Abdul Taib Mahmud last Friday attended a prayer at Masjid Setia Raja Mukah with his wife Puan Sri Ragad Kurdi Taib on the eve of his 75th birthday.
MOVING FORWARD: Taib walking out of Masjid Setia Raja Mukah accompanied by Dr Leo (right) and others after performing prayers on the eve of his 75th birthday last Friday.
The session began with Maghrib prayer followed by surah yassin and tahlil recital before the congregation performed Isyak prayer.
The couple was accompanied by Minister of Housing and Urban Development Datuk Amar Abang Johari Tun Openg and wife Datin Amar Juma’ani, Minister in the Chief Minister’s Office Datin Fatimah Abdullah, Dewan Rakyat deputy speaker Datuk Wan Junaidi Tuanku Ja’afar, Mukah member of parliament Dato Sri Dr Muhammed Leo Michael Toyad, Assistant Minister of Tourism Datuk Talip Zulpili, Assistant Minister of Public Utilities Sylvester Entri Muran and Assistant Minister of Housing and Urban Development Abdul Wahab Aziz.
Also present were assemblymen Dr Murni Suhaili (Daro), Abu Seman Jahwie (Jemoreng), Abdullah Saidol (Semop), Mukah Resident Saudi Narani, district officer Mohamad Nawawi, chairman of Mukah Dalat District Council (MDDM) Walikota Ali Suhaili, heads of government departments, community leaders, Taib’s family members and local Muslims.
Taib and Ragad were scheduled to attend Taib’s 75th birthday celebration at Dewan Suarah Mesra Mukah yesterday evening.
source:sarawakpage

Sunday, 22 May 2011

Kebijaksanaan Yahudi Menipu Kita


Bijak sungguh yahudi memperdayakan kita umat Islam, mereka suruh kita minum susu lembu buatan mereka, tapi mereka minum susu kambing, mereka minum apa yang diminum oleh Nabi kita Muhammad SAW.
Mengapa kita tidak ikut nabi kita, kita ikut orang yahudi tapi ternyata mereka mengikut apa yg nabi kita makan dan minum. Teruskan membongkar kebijaksanaan yahudi menipu umat Islam...



Kata-katanya ini adalah bertepatan dengan hadis Rasullulah:

"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutnya dalam perkara-perkara kecil"

Antara 'barangan mereka' yang telah dijadikan ikutan oleh kebanyakan dari kita.

1. Kita diajar dalam buku biologi, buku pemakanan (kajian dan terbitan para kafir ni) bahawa kalau nak dapat vitamin B dan kalau nak tambah darah kita kena makan hati haiwan dan hati ayam tetapi sebenarnya Nabi kita tidak menggalakkan pemakanan organ dalaman. Nak ikut kafir ke nak ikut nabi kita? Sebenarnya makan hati ayam dapat melembabkan otak kita sbb hati merupakan organ dimana semua toksin akan dikumpulkan dan dineutralkan. so kepekatan toksin adalah tinggi di hati ayam. makanlah kita toksin tersebut serta bengaplah otak kita umat Islam sebab percaya buku sains keluaran kafir ini.

2. Kita diajar dalam sains bahawa kopi tidak bagus untuk kesihatan. Namun sebenarnya kopi adalah antara minuman kegemaran Nabi kita selain susu dan madu. Cuba tengok Yahudi, mereka minum kopi, Starbuck. Profesor di UK yang Yahudi semua ada segelas kopi dit tangan mereka.

3. Kita diajar memakan kambing tinggi kolesterol, namun kambing juga adalah makanan Nabi kita. Seolah-olah buku sains ni nak merendahkan pemakanan Nabi kita. Sebenarnya daging kambing adalah daging paling kurang kolesterol. 4. Kita diajar bahawa makan McDonalds adalah bagus, namun sebenarnya McDonalds adalah makanan yang sangat tinggi MSG dan kolesterolnya dan paling banyak lemak tepu trans.

5. Para kafir ni juga menggalakkan kita minum dan makan makanan yang langsung tak berkhasiat , contohnya coke dan maggi . Coke tu sangatlah beracun, pastu sangat tidak bagus untuk kesihatan (gula tinggi, berasid, pH dalam lingkungan 3.5, ada racun tersembunyi) . Dan para Melayu kita juga yang ketagih minum.

6 . Untuk pengetahuan, para kafir agen dajjal ni gak mengwar-warkan kebaikan minum soya (sebab USA merupakan pengeluar soya terbesar), namun sebenarnya soya dapat melemahkan kejantanan lelaki dan mengurangkan kesuburan lelaki dan perempuan. selain itu juga soya dapat meningkatkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser prostat, serta melemahkan otak dan tulang sbb dalam soya ada hormon estrogen yang sama dgn estrogen kat wani ta. pastu soya ada phytic acd yang membuatkan penyerapan kalsium, magnesium dan zinc yang penting untuk badan kita terjejas.

TANAH RUNTUH.. PAS NEGERI DESAK KHALID GAGAP LETAK JAWATAN!!?

6
Eh?? Aku ni berada di Negeri Melaka ke? Tengok Ali Rustam pula yang datang. MB Selangor tak datang ke? Itu kedengaran suara2 masyarakat yang turut hadir membantu mangsa Tanah Runtuh yang melibatkan Rumah Anak-anak Yatim dan Anak-anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa. Apa yang lebih mengejutkan ramai yang bertanya adalah dari kalangan Penyokong2 PAS yang dihantar bagi membantu kejadian. Mereka juga turut rasa malu dengan kehadiran Pemimpin2 BN yang lebih awal sebaik mendengar insiden tersebut. Apabila mereka bertanya kepada penyokong2 PKR, pelbagai alasan yang tidak munasabah diberikan. PAS lalu menjelaskan bahawa jika benar Khalid tidak berminat untuk membantu rakyat, sila letak jawatan dan serahkan kepada Bos mereka, Dr. Hasan Ali. Ini dikatakan telah mencabar maruah beberapa Penyokong PKR yang hadir.

Saturday, 21 May 2011

Rakyat have demonstrated at the polling station – PBB Youth info chief tells MoCS chief

PBB Youth information chief Abdul Aziz Adenan

KUCHING: The people in the state have shown clearly during the state election last month that they wanted Pehin Sri Abdul Taib Mahmud and other top leaders of the BN component parties to continue leading the state.

In view of this, PBB Youth information chief Abdul Aziz Adenan said, the Movement of Change, Sarawak (MoCS) leader Francis Siah should not insult the voters by calling on them to hold demonstrations if Taib did not step down by August 13.
“In our democracy, the rakyat have shown at the polling stations last month to give the mandate to the Chief Minister and other top leaders of the BN component parties to continue leading the state,” he said.
Aziz also thanked parliament Deputy Speaker Datuk Wan Junaidi Wan Jaafar for giving a good lesson on democracy to Francis Siah through his statement in a local newspaper last Wednesday.

Touching on Siah’s statement in urging the party Youth Kuching zone to “adopt a new political culture in not following party leaders or masters, blindly,” Aziz said members of PBB Youth wing believe in working with top leaders in the party and are always loyal to them.
He said this loyalty should not be regarded as blindly following the top leadership and in this case, the party Youth members respect the wishes of the ppeople’s choice in giving their mandate to the Barisan Nasional (BN) government to govern the state.

“I ask Francis Siah not to turn a blind eye to the wishes of the majority of the rakyat who wished Chief Minister Pehin Sri Abdul Taib Mahmud and BN component leaders to continue administrating the state.
“The Youth wing is not only loyal to the top leaders in the party but also loyal to the wishes of the rakyat,” he said when contacted yesterday.
The Youth information chief added that PKR had made the right decision to distance itself from the NGO as stated by the party state liaison chief Baru Bian.

Friday, 20 May 2011

PERPECAHAN DALAM PAS.


Percaturan pemilihan barisan kepimpinan baru Pas yang dijadual pada bulan depan akan menyaksikan pertembungan antara dua kumpulan dominan di dalam parti itu, pro-Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pro-kepimpinan ulama.
Bekas Naib Presiden Pas, Datuk Nakhaie Ahmad berkata, pembentukan dua kumpulan sememangnya wujud di dalam Pas kerana ada beberapa pemimpin parti itu kini dilihat begitu liberal serta sealiran dengan pemikiran Anwar walaupun Ketua Pembangkang itu jelas berfahaman pluralisme.

Beliau berkata, tidak dinafikan kepimpinan ulama masih wujud di dalam Pas apabila jawatan Presiden parti dipegang oleh Datuk Seri Abdul Hadi Awang tetapi persoalannya bagaimana pula dengan pengisian jawatan nombor dua parti dan ke bawah.
“Saya percaya ada percaturan dalam pemilihan Pas kali ini. Sudah pasti Anwar dan PKR mahukan mereka yang benar-benar sealiran dengannya memegang jawatan nombor dua dan ke bawah secara majoriti. Kumpulan ini digelar sebagai puak Erdogan.

“Tujuannya ialah memastikan Pas sentiasa bersama dengan PKR walau apa pun berlaku. Mengenai kedudukan Abdul Hadi itu tidak menjadi masalah kerana apa yang penting Anwar boleh meletakkan seberapa ramai pemimpin sealiran dengannya di dalam kepimpinan parti itu,” katanya.
Nakhaie berkata demikian ketika mengulas kemenangan Abdul Hadi menerajui parti itu sekurang-kurangnya sehingga 2013 iaitu penggal kelima buatnya apabila tidak dicabar pemimpin lain pada pemilihan bulan depan.
Bagaimanapun saingan untuk jawatan Timbalan Presiden pula dijangka menarik pada muktamar ke-57 parti itu bermula 3 hingga 5 Jun ini apabila enam individu disahkan layak bertanding daripada lapan yang dicalonkan.

Nakhaie berkata, Anwar perlu menyusun barisan kepimpinan Pas yang pro kepadanya supaya Penasihat PKR itu sentiasa mendapat sokongan Pas walaupun berhadapan dengan pelbagai kontroversi sama ada berkaitan dengan pluralisme atau isu moral.
“Teorinya mudah sahaja. Jika Pas dikuasai oleh sebahagian besar puak Erdogan, apa jua keputusan akan berpihak kepada kumpulan tersebut.
“Katakanlah berlaku satu kontroversi kepada Anwar. Sudah tentu puak Erdogan sebulat suara akan membuat keputusan membelanya. Dalam hal ini Abdul Hadi sudah pasti tidak boleh berbuat apa-apa kerana keputusan dibuat secara majoriti,” katanya lagi.
Bekas Setiausaha Angkatan Muda Keadilan (AMK), SD Johari Md. Yassin ketika mengulas isu sama berkata, berdasarkan maklumat dalaman daripada rakan-rakan dalam Pas, akan berlaku pertembungan hebat antara kumpulan Erdogan dan kepimpinan ulama pada pemilihan Pas kali ini.
“Cuma saya mendapat maklumat sokongan di peringkat bawah lebih menjurus kepada prokepimpinan ulama. Mungkin mereka mula menyisihkan diri daripada badi Anwar yang membuatkan sokongan rakyat kepada Pas semakin merosot.
“Walau apa pun, pasti akan berlaku pertembungan dua kumpulan ini pada pemilihan Jawatankuasa Pas Pusat. Puak Erdogan dikatakan sedang merancang untuk menguasai Pas dalam jangka panjang,” katanya.
Puak Erdogan


Setelah lama mendiamkan diri, akhirnya Husam Musa, puak Erdogan membuka langkah bertembung dengan puak ulama.
Apa yang berlaku jelas menunjukkan bahawa Husam amat licik kerana tidak mencabar Hadi tetapi mewujudkan geng Erdogan seramai mungkin dalam kepimpinan Pas Pusat untuk mendesak Hadi dan timbalannya.

Ini juga menunjukkan bahawa ia adalah salah satu usaha untuk mengukuhkan kedudukan Penasihat Parti Keadilan Rakyat, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam parti itu.

No more state by-elections after tomorrow latest!


KUALA LUMPUR: There will be no more state by-elections in the country after tomorrow, except in Sarawak, the Election Commission (EC) chairman, Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof, said.
He added that by tomorrow, May 20, these states would have reached their three-year mandate based on the dates they first convened their state legislative assembly sittings following the March 2008 general election.
Pahang is the last to hold their first sitting, which was on May 20, 2008.
There are reports about states holding their first sittings in July 2008.

“There is no truth to this,” he told Bernama, here.
Abdul Aziz had previously stated that parliamentary by-elections would no longer be held after April 28 this year because the current 12th parliament had served its three-year mandate, after which a by-election was no longer required in the event of a vacancy.
The current term of parliament ends in April 2013.
Article 54 (1) of the Federal Constitution states that by-elections only need to be held within the first three of the five-year mandate.
Abdul Aziz added that there were states such as Perlis, Kelantan and Negeri Sembilan which reached their three-year mandate simultaneously with that of parliament, which was on April 28.
Other states reached their three-year mandate much earlier, namely Melaka and Johor on April 21, Selangor (April 22) and Perak (April 25). The three-year mandate for Kedah and Sabah state assemblies ended on May 5, Terengganu on May 7 and Penang on May 2.
Sarawak held its state election on April 16. There are no state seats for the Federal Territories of Kuala Lumpur, Putrajaya and Labuan.
By-elections, he said, could still be held when special needs arose such as to establish majority in the house.
“If there is a 50-50 situation, the speaker can write a letter to the EC to inform us about the situation and the EC can call a by-election to break the deadlock,” he said, adding that such a situation could occur in the event of death or abrupt resignations.
Sixteen by-elections had been held after the 12th general election – six for parliamentary seats and 10 for state seats, which cost the EC a total of RM11 million.
Of the state by-elections, Barisan Nasional (BN) won Batang Ai, Bagan Pinang, Galas, Tenang, Merlimau and Kerdau, Parti Keadilan Rakyat (PKR) won Bukit Selambau and Penanti, and PAS won Permatang Pasir and Manik Urai.
Of the parliamentary by-elections, the BN won Hulu Selangor and Batu Sapi, PKR won Permatang Pauh, PAS won Kuala Terengganu and Bukit Gantang, while DAP won Sibu.
Perlis is the only state not affected by the by-elections.
Twelve of the by-elections were held following the death of representatives due to health problems.
Batu Sapi MP Datuk Edmung Chong Ket Wah was killed in an accident.
Three of the seats — Permatang Pauh, Penanti and Bukit Selambau – fell vacant due to the resignations of incumbent members, all of whom were from PKR.

The number of by-election in the current term was the second highest in the country’s history. The highest was 17 by-elections which took place following the 1995 general election. – Bernama

Wednesday, 18 May 2011

PEMIMPIN TERBAIK...


Minda pemimpin tempatan harus berubah sealiran dengan perubahan zaman...BS setuju dengan pandangan yang disampaikan oleh melanau blogger ..

Untuk itu perkara tersebut harus ambil berat pemimpin barisan PBB Sarawak.Antara ciri -ciri yang harus dimiliki seorang pemimpin adalah:

1. Kemasyarakatan
  • Kesediaan memberi dan menerima pendapat.
  • Sikap positif dan terbuka.
  • Daya penggerak dan semangat juang yang kuat.
  • Kebolehan berkomunikasi secara berkesan.
2. Moraliti
  • Mempunyai disiplin diri yang unggul.
  • Kebersihan jiwa terutamanya dari segi keadilah, amanah, ketenangan, kesabaran, keteguhan pendirian dan ketahanan diri.
  • Iman yang teguh, terutama orang yang beragama Islam.sumber: klik disini
Bagi pemimpin beragama islam perkara dibawah ini harus dipandang serius...
  Pemimpin negara adalah faktor penting dalam kehidupan bernegara. Jika pemimpin negara itu jujur, baik, cerdas dan amanah, niscaya rakyatnya akan makmur. Sebaliknya jika pemimpinnya tidak jujur, korup, serta menzalimi rakyatnya, niscaya rakyatnya akan sengsara.
Oleh karena itulah Islam memberikan pedoman dalam memilih pemimpin yang baik. Dalam Al Qur’an, Allah SWT memerintahkan ummat Islam untuk memilih pemimpin yang baik dan beriman:
“Kabarkanlah kepada orang-orang munafik bahwa mereka akan mendapat siksaan yang pedih, (yaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman-teman penolong dengan meninggalkan orang-orang mu’min. Apakah mereka mencari kekuatan di sisi orang kafir itu? Maka sesungguhnya semua kekuatan kepunyaan Allah. “ (An Nisaa 4:138-139)

“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimmpin (mu): sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagiaa yang lain. Barangsiapa diantara kamu mengambil mereka sebagai pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada oarng-orang yang zalim ” (QS. Al-Maidah: 51)
“Hai orang2 yang beriman! Janganlah kamu jadikan bapak-bapak dan saudara-saudaramu menjadi pemimpin-pemimpinmu, jika mereka lebih mengutamakan kekafiran atas keimanan. Dan siapa di antara kamu menjadikan mereka menjadi pemimpin, maka mereka itulah orang2 yang zalim” (At Taubah:23)
“Hai orang2 yang beriman! Janganlah kamu mengambil orang2 kafir menjadi wali (teman atau pelindung)” (An Nisaa:144)
“Janganlah orang2 mukmin mengambil orang2 kafir jadi pemimpin, bukan orang mukmin. Barang siapa berbuat demikian, bukanlah dia dari (agama) Allah sedikitpun…” (Ali Imran:28)
Selain beriman, seorang pemimpin juga harus adil:

   Dari Abu Hurairah ra, ia berkata, bahwasanya Rasulullah saw bersabda: “ada tujuh golongan manusia yang kelak akan memperoleh naungan dari Allah pada hari yang tidak ada lagi naungan kecuali naungan-Nya, (mereka itu ialah):
1. Imam/pemimpin yang adil
2. Pemuda yang terus-menerus hidup dalam beribadah kepada Allah
3. Seorang yang hatinya tertambat di masjid-masjid
4. Dua orang yang bercinta-cintaan karena Allah, berkumpul karena Allah dan berpisah pun karena Allah
5. Seorang pria yang diajak (berbuat serong) oleh seorang wanita kaya dan cantik, lalu ia menjawab “sesungguhnya aku takut kepada Allah”
6. Seorang yang bersedekah dengan satu sedekah dengan amat rahasia, sampai-sampai tangan kirinya tidak mengetahui apa yang diberikan oleh tangan kanannya
7. Seorang yang selalu ingat kepada Allah (dzikrullâh) di waktu sendirian, hingga melelehkan air matanya.
(HR. Bukhari dan Muslim)

“Hai orang-orang yang beriman! Tegakkanlah keadilan sebagai saksi karena Allah. Dan janganlah rasa benci mendorong kamu berlaku tidak adil. Berlaku adillah, karena itu lebih dekat dengan taqwa…” (Q.s. Al-Maidah 5: 8)
Keadilan yang diserukan al-Qur’an pada dasarnya mencakup keadilan di bidang ekonomi, sosial, dan terlebih lagi, dalam bidang hukum. Seorang pemimpin yang adil, indikasinya adalah selalu menegakkan supremasi hukum; memandang dan memperlakukan semua manusia sama di depan hukum, tanpa pandang bulu. Hal inilah yang telah diperintahkan al-Qur’an dan dicontohkan oleh Rasulullah ketika bertekad untuk menegakkan hukum (dalam konteks pencurian), walaupun pelakunya adalah putri beliau sendiri, Fatimah, misalnya.
“Wahai orang-orang yang beriman, jadilah kamu orang yang benar-benar menegakkan keadilan, menjadi saksi karena Allah biarpun terhadap dirimu sendiri atau bapak ibu dan kaum kerabatmu. Jika ia kaya atau miskin, Allah lebih mengetahui kemaslahatan keduanya”. (Qs. An-Nisa; 4: 135)
Dalam sebuah kesempatan, ketika seorang perempuan dari suku Makhzun dipotong tangannya lantaran mencuri, kemudian keluarga perempuan itu meminta Usama bin Zaid supaya memohon kepada Rasulullah untuk membebaskannya, Rasulullah pun marah. Beliau bahkan mengingatkan bahwa, kehancuran masyarakat sebelum kita disebabkan oleh ketidakadilan dalam supremasi hukum seperti itu.
Dari Aisyah ra. bahwasanya Rasulullah saw. bersabda: adakah patut engkau memintakan kebebasan dari satu hukuman dari beberapa hukuman (yang diwajibkan) oleh Allah? Kemudian ia berdiri lalu berkhutbah, dan berkata: ‘Hai para manusia! Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu itu rusak/binasa dikarenakan apabila orang-orang yang mulia diantara mereka mencuri, mereka bebaskan. Tetapi, apabila orang yang lemah mencuri, mereka berikan kepadanya hukum’. (HR. Bukhari, Muslim, Tirmidzi, Nasa’i, Abu Daud, Ahmad, Dariini, dan Ibnu Majah)
“Sesungguhnya Allah akan melindungi negara yang menegakkan keadilan walaupun ia kafir, dan tidak akan melindungi negara yang dzalim (tiran) walaupun ia muslim”. (Mutiara I dr Ali ibn Abi Thalib) Pilihlah pemimpin yang jujur:

Dari Ma’qil ra. Berkata: saya akan menceritakan kepada engkau hadist yang saya dengar dari Rasulullah saw. Dan saya telah mendengar beliau bersabda: “seseorang yang telah ditugaskan Tuhan untuk memerintah rakyat (pejabat), kalau ia tidak memimpin rakyat dengan jujur, niscaya dia tidak akan memperoleh bau surga”. (HR. Bukhari)

SYABAS PEMUDA PBB SARAWAK


Berani dan tegas itu harus puji terhadap Pemuda PBB Sarawak.Ini berikutan "kebodohan"Si Francis ini.antara tuntutan pihak pemuda adalah seperti berikut:
Pemuda meminta agar pihak polis membuat siasatan atas perkara berikut ;

1. Francis Siah mempunyai niat untuk mengadakan demonstarsi jalanan besar besaran ala timur tengah yang boleh mengancam ketenteraman awam di Sarawak.Walaupun beliau menyatakan dalam artikel tersebut bahawa rancangan tersebut akan diadakan secara aman, namun di dalam perenggan terakhir artikel tersebut beliau menyatakan sekiranya terdesak beliau akan melalukan apa sahaja untuk memaksa KM berundur. Ini memberi gambaran bahawa beliau beliau mempunyai potensi untuk menjadikan perhimpunan itu sebagai momentum huru hara negeri Sarawak. Ini boleh dianggap sebagai subversive dan menghasut rakyat untuk memberontak dan ini adalah satu kesalahan besar di sisi undang undang Negara.

2. Pemuda PBB juga mahu pihak polis menyiasat adakah Francis Siah menerima bantuan dana dari Negara barat yang ingin melihat Malaysia menjadi padang jarak padang terkukur seperti yang dilakukan oleh mereka di Timur Tengah. Ini kerana perancangan besar Francis Siah ini melibatkan jumlah dana yang besar, dan sekiranya dana ini wujud dan benar dari pihak Negara barat maka siasatan haruslah dibuat adakah Francis Siah ini menjadi perkakas Negara barat di Sarawak.

3. Tindakan Francis ini menghina system demokrasi dan menghina suara rakyat Sarawak yang dengan jelas mahu YAB Pehin Sri dan BN memimpin semula Sarawak.Tindakan ini jelas menolak dan menghina asas perlembagaan Negara kita.

4. Francis Siah juga menghasut orang awam untuk membenci SPR dengan menyatakan pilihanraya yang lepas telah berjalan dengan tidak benar dan tidak tulus . Ini bermakna beliau menghasut rakyat Sarawak untuk membenci agensi yang dipayungi secara langsung oleh kuasa Yang Dipertuan Agong lebih lebih lagi keputusan pilihanraya telah pun diperkenankan melalui pengwartaan baru baru ini.sumber:alehkayong


Siapakah si Francis ini klik disini apa yang menghairan permintaan si Francis ini adalah bercorak politik murahan klik disini mengapa perlu kita mengikut seperti mesir

Tuesday, 17 May 2011

Jabu:MOCS golongan kecewa,cemburu?

MOHON BERKAT: Jabu (dua, kanan) melakukan upacara miring bersama (dari kiri) Minjo, Rundi serta Saudi.

MUKAH: ‘Operasi Taibetes’ oleh Movement For Change Sarawak (MoCS) adalah tindakan yang akan memundurkan negeri ini, kata Timbalan Ketua Menteri Datuk Patinggi Tan Sri Alfred Jabu Numpang.
Menurut beliau, MoCS yang kecewa ekoran kegagalan calon-calon pergerakan itu meraih sokongan rakyat menerusi tiket Bebas dalam pilihan raya negeri ke-10 lalu cemburu dengan kejayaan Barisan Nasional (BN).
Beliau menyatakan demikian semasa berucap dalam Majlis Makan Malam Perpaduan Gawai Dayak Bahagian Mukah di The Grand Kingwood Resorts, di sini pada Sabtu.

“Kenyataan MoCS yang mahu Ketua Menteri Pehin Sri Abdul Taib Mahmud melepaskan jawatan dalam tempoh tiga bulan dari sekarang merupakan luahan kecewa kerana mereka tidak diterima rakyat.
“Pilihan raya baru berlalu. Rakyat memilih BN dan menolak mereka. MoCS langsung tidak menghormati prinsip demokrasi. Siapa mereka untuk melawan suara rakyat?”

Jabu turut menempelak MoCS sebagai cuba membelakangkan rakyat yang mahukan BN meneruskan gelombang kedua agenda politik pembangunan di negeri ini.
“Pada masa yang sama, saya memberi amaran kepada pihak-pihak pembangkang dari Semenanjung Malaysia supaya tidak memasuki negeri ini untuk merosakkan perpaduan rakyat. Jika itu berlaku, mereka perlu dipertanggungjawabkan.

“Justeru, jangan menyalahkan kami andai bertindak balas terhadap pihak-pihak pembangkang dari Semenanjung Malaysia yang cuba menyentap keharmonian hidup rakyat negeri ini,” tegasnya.
Baru-baru ini, pemimpin mentor MoCS Francis Siah melancarkan ‘Operasi Taibetes’ iaitu kod untuk meminta Taib meletak jawatan sebelum 13 Ogos akan datang.
Jika permintaan itu tidak dipenuhi MoCS merancang untuk menganjurkan protes awam di beberapa lokasi strategik negeri ini secara besar-besaran seperti yang berlaku di beberapa negara di Timur Tengah.
Hadir sama, Menteri Muda Kesihatan dan Kemudahan Awam Dr Stephen Rundi Utom, Residen Mukah Saudi Narani serta pengerusi penganjur Minjo Simanding.

Lebih 1,000 tetamu menghadiri keramaian anjuran bersama Persatuan Kebangsaan Dayak Bidayuh (DBNA) dan Kesatuan Kebangsaan Dayak Sarawak (SDNU) itu.
sumber:Borneo online

Monday, 16 May 2011

PERPECAHAN DALAM DAP?


Apakah berlaku perpecahan dan pergeseran baru di dalam kepimpinan tertinggi DAP Pulau Pinang dan Lim Guan Eng, Setiausaha Agung DAP merangkap KM Pulau Pinang?

Persoalan ini timbul apabila kenyataan Chow Kon Yeow, Pengerusi DAP Pulau Pinang, bercanggah dengan intonasi Lim Guan Eng dan kenyataan Jeff Ooi, MP Jelutong mengenai isu Razali Rahman, ahli Melayu DAP dan majlis pertemuan paderi di sini baru-baru ini.


Kon Yeow berkata, buat masa ini pihaknya menyerahkan kepada polis untuk menyiasat isu berkenaan.
"Kenapa mahu tergesa-gesa ambil tindakan terhadap dia (Mohamed Razali)? Kita (DAP) pun tiada akses untuk tahu apa yang dia lapor. Biarlah polis siasat," katanya ketika dihubungi oleh Mingguan Malaysia.
Ironinya, pengerusi DAP Pulau Pinang yang mahu bersabar itu tidak sama dengan kegelojohan yang ditunjukkan oleh Lim Guan Eng dan Jeff Ooi.

1. Semasa sidang ADUN Pulau Pinang, Lim Guan Eng begitu terdesak dan cepat memburuk-burukkan Utusan Malaysia dan menganggap laporan berita itu adalah satu pembohongan dan fitnah yang amat bahaya sekali KLIK SINI

Malah, kegusaran melampau Lim Guan Eng DAP itu turut ditegur oleh 2 ADUN UMNO Pulau Pinang iaitu Dr Hilmi Yahya (BN-Teluk Bahang) dan Muhammad Farid Saad (BN-Pulau Betong) di dalam Dewan Undangan Negeri baru-baru ini.

ADUN UMNO itu menyarankan kepada Lim Guan Eng supaya menunggu dulu keputusan siasatan sebelum memberi sebarang keputusan. Malah ADUN UMNO juga berasional dengan mencadangkan agar tindakan susulan boleh dibuat sama ada isu ini betul atau tidak.


Tetapi Guan Eng tidak mempedulikan nasihat mereka. KLIK SINI

2. 2 hari lepas, Jeff Ooi pula telah mengugut Razali Rahman dengan memberi tempoh 24 jam kepada beliau untuk mendedahkan isi kandungan laporan polis beliau. Untuk keterangan lanjut KLIK SINI Tindakan Jeff Ooi itu menimbulkan persepsi bahawa beliau menjadi gelabah dan tidak tentu pasal hingga sanggup mengugut ahli DAP tersebut.
Persoalannya,

1. Kenapakah ada 2 kenyataan yang berbeza di dalam kepimpinan DAP Pulau Pinang?
2. Apakah Pengerusi DAP Pulau Pinang baru tahu bahawa Lim Guan Eng telah 'merampas' hak beliau sebagai KM Pulau Pinang?
3. Atau, beliau ingin menunjukkan 'kuasa' beliau kepada Jeff Ooi dan Lim Guan Eng bahawasanya beliau juga mempunyai hak untuk bersuara di dalam hal ini?

Kita tunggu dan lihat!

Sunday, 15 May 2011

Pemuda Machan dan Ngemah menganjukan Majlis Makan Malam kesyukuran .


KANOWIT:

Tahniah dan syabas....kepada Pengerusi Majlis tersebut Saudara Hassan Bin Tahir dan semua exco Pemuda Ngemah,Pekan ,Machan dan Muhibah diatas penganjuran Majlis Makan Malam Kesyukuran dan Penghargaan BN Kanowit.

      Dalam majlis tersebut YB Dato Sri James Masing ,Menteri Pembangunan Tanah Sarawak ,merangkap Presiden PRS hadir sebagai tetamu kehormat.Antara YB yang turut hadir adalah YB Datuk Gramong  Juna dan YB En. Alexander Vincent.Semasa majlis tersebut YB Dato Sri James Masing mengucapakan syabas dan tahniah atas kerja kuat yang diberi Pemuda BN Kanowit yang bertungkus lumus dalam memastikan kemenangan BN.

   Selain itu beliau juga mengucapakan terima kasih atas kepercayaan yang diberikan oleh rakyat terhadap kerajaan BN Sarawak yang dibawah kepimpinan Pehin Sri KM.

    Sempenan majlis ini juga Pemuda PBB berikrar akan taat setia kepada Kepimpinan Pehin Sri KM dan akan terus berjuang untuk BN Sarawak.

  Turut hadir pada majlis tersebut adalah seperti Naib ketua Pemuda PBB Sarawak  Saudara Pandi Suhaili,Ketua Penerangan Pemuda PBB saudara Abdul Aziz Tan Sri Adenan dan Majlis Kerja Tertinggi Pemuda PBB yang lain.

    Majlis tersebut ditaja sepenuhnya oleh YBHG Dato Ahmad Bin Dato Ibrahim(Ketua Cawangan Pemuda PBB Batu Kawa).
sumber:zaini busrah dan Bujang Senang

Saturday, 14 May 2011

NUAR KETAHUAN :video tulen...!!!!!!!!!!!

hahaha...jelas dahhhhh....................padan muka..............

KUALA LUMPUR:Polis mengesahkan bahawa rakaman video seks, dengan pelakunya didakwa mirip pemimpin pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, adalah tulen dan sahih.
Timbalan Ketua Polis Negara Datuk Khalid Abu Bakar berkata pengesahan itu dibuat selepas polis menerima laporan dari pakar luar negara.
“Saya mengesahkan video itu tulen namun saya tidak mengesahkan pelaku tersebut adalah Anwar,” katanya kepada pemberita di Bukit Aman di sini, Jumaat.
Mengulas mengenai individu yang memuat naik rakaman video seks tersebut, Khalid berkata, polis bekerjasama dengan Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan menyiasat pihak yang bertanggungjawab dalam memuat naik video berkenaan.
“Sebenarnya bukan mudah hendak mengesan orang yang memuat naik video tersebut di ‘Youtube’ sebab dia buat di luar negara, memang memakan masa untuk siasat dimana dia muat naik,” katanya.
Bagaimanapun, beliau menegaskan bahawa tiada keperluan undang-undang untuk menghebahkan pelaku dalam rakaman video tersebut. Kes itu disiasat mengikut Seksyen 292 Kanun Keseksaan.
“Saya tak perlu huraikan, kalau undang-undang kata perlu, kita dedahlah, kalau tidak, tidaklah,” katanya.
Khalid juga mengakui siasatan kes itu kini sudah sampai ke tahap akhir dan laporan dijangka dihantar kepada Pejabat Peguam Negara dalam tempoh terdekat selain akan memanggil semua yang terlibat termasuk individu yang memuat naik video untuk diambil keterangan.
Ketika diminta mengulas mengenai laporan polis yang dibuat oleh anak perempuan Anwar, Nurul Izzah tentang keluarganya yang menerima ugutan serta pemandu Anwar yang mendakwa keretanya telah dirosakkan, beliau berkata polis akan menyiasat segala laporan yang diterima dengan adil.
“Apa jua ancaman dan laporan akan dijalankan siasatan dengan seadil-adilnya tanpa mengira sesiapa dan fahaman politik mereka,” katanya.
Berhubung perkembangan terbaru kes pegawai kanan Kastam yang ditemui mati di Bangunan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Jalan Cochrane, 6 April lepas, Khalid berkata kertas siasatan kes itu telah lengkap sepenuhnya dan akan diserah kepada Pejabat Peguam Negara minggu depan.

Thursday, 12 May 2011

SIAPA BAGI INFO KAT BIGDOG?

Dimanakah gambar ini dirakam ? Jawapannya ada di dalam tulisan ini
Hari ini sudah masuk hari ke lima kita berbicara tentang isu penubuhan negara kristian. Pihak yang pertama mendedahkan perkara ini ialah blog bigdog.
Sehingga ke hari ini bigdog masih mengekalkan pendiriannya tentang apa yang ditulisnya. Beliau tidak meminta maaf atau menarik balik tulisannya. Malah makin menambahkannya lagi. Di kalangan para-para blogger yang mengenali beliau sudah puas mereka bertanya kepada blogger bigdog dari mana beliau mendapat maklumat berkenaan. Gunalah apa cara sekalipun, pusinglah soalan macamana sekali pun, pujuklah macam mana sekali pun bigdog tetap tidak memberitahunya.
Saya rasa saya telah menemui jawapannya petang tadi.
Melihat kepada keberanian bigdog mempertahankan tulisannya, kita semua dapat merasakan beliau mendapat sumber maklumat yang kukuh tentang perkara itu.
Sumber maklumat yang kukuh hanya boleh diperolehi daripada orang yang berada dalam majlis itu.
Siapakah orang bukan kristian yang berada dalam majlis tersebut yang sibuk melayan iPad dan menjamu selera ketika paderi-paderi sedang berdoa ? Sudah tentulah Jeff Oii….
Kalau orang itu orang kristian, dia tidak makan atau melayan iPad semasa orang-orang kristian sedang berdoa. Seperti kita orang-orang Islam, mana mungkin kita melayan iPad atau makan ketika Ustaz atau Imam sedang berdoa, berwirid atau berzanji.
Jeff Oii telah mengaku secara terbuka dia berugama buddha walaupun menggunakan nama Jeff.
“Saya beragama Budhha. Saya juga tidak mempunyai kuasa sebagai seorang Buddha untuk mengarahkan pihak Kristian melakukan apa-apa (seperti) yang didakwa itu.
Jeff Oii
Malaysiakini
Mengapa saya mengatakan Jeff Oii yang salurkan maklumat kepada bigdog ? Jeff Oii dan bigdog adalah sahabat . Mereka amat rapat semasa bersama-sama dalam sebuah persatuan yang bernama All Blogs yang aktif sebelum PRU 2008.
Nak dijadikan cerita pula saya terjumpa sebuah blog yang bernama Zakhir’s Zoo kepunyaan bigdog yang menunjukkan mereka berdua bertemu di Komtar beberapa bulan selepas PRU 2008. Sini
Jawapan yang diberikan oleh Jeff Oii apabila ditanya oleh Utusan Malaysia amat-amat meragukan. Seolah-olah hendak menutup sesuatu dan ada sesuatu yang tidak kena serta tidak menyalahkan bigdog.
Jeff yang ditanya mengenai ikrar itu mendakwa, ketika majlis berlangsung, beliau sibuk ‘melayan’ iPad selain menjamu selera walaupun turut bertafakur semasa paderi-paderi itu berdoa.
“Bukankah berdoa itu suruhan tuhan. Apa yang saya tahu, ‘bigdog’ (penulis blog) tidak sebut nama saya, dia tidak tuduh saya. Kalau mahu tahu lebih lanjut, sila tanya polis Cawangan Khas dan dengar rakaman yang dibuat mereka,” katanya melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.
Utusan Malaysia
Jeff Oii hanya membuat laporan polis dua hari selepas perkara tersebut kecoh (ahad petang), itu pun mungkin selepas ditekan atau dipaksa oleh kepimpinan DAP. Mengapa perlu Jeff Oii menyalurkan maklumat berkenaan kepada bigdog ?
Saya berpendapat ada dua kemungkinan,
1) Mungkin sebagai seorang yang beragama buddha, beliau merasa tidak selesa apabila orang-orang kristian hendak menjadikan kristian sebagai agama rasmi negara dan mahu mengangkat PM dari kalangan orang kristian. Perkara ini tidak boleh dibangkitkan dalam DAP, kerana majoriti pemimpin DAP beragama kristian. Untuk meletupnya dengan lebih berkesan , sudah tentu ianya perlu diletupkan oleh pihak lawan. Ini perkara biasa dalam politik. Perkara yang tidak berani diletupkan sendiri akan diberikan kepada parti lawan untuk letupkan. Pemimpin Umno sendiri pun terima berbagai-bagai maklumat dari pemimpin Pas untuk diletupkan. Jangan kata pemimpin Umno, blogger-blogger yang pro Umno pun terima banyak juga maklumat dalaman dari pemimpin-pemimpin Pas untuk didedahkan. Tambahan pula menjelang pemilihan Pas tidak lama lagi. Pelbagai maklumat yang kami terima tentang seorang exco Kelantan.
2) Mahu memperbesarkan perkara itu dengan niat hendak memerangkap BN dan mencari keuntungan politik untuk DAP.
Itu pandangan saya dan saya berkeyakinan dalam hal ini bigdog dan Jeff Oii banyak bermain wayang untuk menyelamatkan satu sama lain terutamanya untuk menyelamatkan kedudukan Jeff Oii.
Saya merasakan, pada peringkat awal mereka mungkin tidak menjangka perkara ini akan kecoh sampai ke tahap sekarang. Tetapi setelah keadaan terlalu kecoh, Jeff Oii banyak bertukar rentak berbanding hari pertama.
Siapa lagi nak tolong kawan, kalau bukan kawan yang menolong walaupun terpaksa menjadi kambing hitam.
Petikan dari: http://ruangbicarafaisal.blogspot.com/

Wednesday, 11 May 2011

"POLITICAL"LAWRENCE REFUSE THE PLOT


Yesterday, this blogger posted here a 1993 Vatican communique on their position that Catholic priest refrain from politics.

The reason being, as this blogger understand it, priests are messenger of Christian spiritualism and should be above the worldly pursuit for power and wealth. This blogger stand to be corrected.

This morning, this blogger found this piece of news from the Free Malaysia Today website here entitled "UMNO's Christian plot to bag Muslim votes.

News from a pro-opposition website with a title and content of such political overtone would usually be coming from an opposition leader making an accusation on the opponent party, Barisan Nasional or specific to the power block in BN, namely UMNO.

Such writing would usually have some fact twisted, pre-sumptions made without any factual truth or logic, and focus of a political nature, in this case, creating a negative perception or paint weakened political position of the political opponents.

Unfortunately, the news report was not of a politicians but a Catholic priest, Father Lawrence Andrew who is the Herald's editor.

The news reproduced below and comment interspersed:
‘Umno’s Christian plot to bag Muslim votes’

In an interview with the Vatican Radio, the Herald's editor Father Lawrence Andrew says the government is stirring up a controversy to revive Muslim support.

KUALA LUMPUR: The allegation of a Christian coup being planned is an attempt by the Umno-led government to stir up controversy to revive Muslim support, said the editor of the local Catholic weekly, Herald.

Speaking to the Vatican Radio, Father Lawrence Andrew claimed that the government felt that it was losing the popularity it once commanded.

“Because they are losing popularity, they will enjoy some uneasiness that will create confusion – that will create fear – in the people,” he said.

He said the allegation was absurd, pointing out that Christians made up less than 10% of the population.

The mentioning of UMNO and plot and the claim is made with such sureness is a political statement against a political party. The questionn now: Is the claim justified or mere conjecture?

In case no one remembers, Father Lawrence Andrew is the same editor of the Weekly Herald that was up in arms with the Ministry of Internal Affairs on the issue of using Allah for god in their Malay articles. Read this past news from MySinchew.com here. 

Father Lawrence was speculating that the brouha over a group of Christians pledging to turn Malaysia into a Christian state was an UMNO orchestrated political propaganda to regain Malay votes.

Naturally, as a priest, he is out of touch with politics. UMNO does not need new propaganda to regain Malay votes. It is in quite a comfortable position in that area with Anwar and PKR in a self destruction mode and PAS is a self inflicted confusing phase.

UMNO does not need neither the Dato Trio's sex video expose help nor any new controversy. It only needs to improve the "middle level political structure and infrastructure." It is in quote and unquote as in for UMNO politician to understand.

Citing the heat on inter-faith issues does not serve the BN interest. Clearly, like everbody else, Father Andrew missed the plot too. 

Andrew had also criticised Home Minister Hishammuddin Hussein for the latter’s remarks regarding the issue.

The minister, he said, was not being “prudent” in describing the allegation as serious, and stating that the government would take action.

“If I were to have said that (a similar allegation about other faiths), I would have been arrested immediately, and I would have been brought to the police station.

“But (since) it is being done by the Muslims, none of them have been arrested till today,” he said.

Last Saturday, the Umno-owned Utusan Malaysia published a front-page report claiming that Christian leaders were conspiring with DAP to make Christianity the official religion in Malaysia instead of Islam.

On what ground is he demanding those people to be arrested?

Not on the ground that both bloggers asked if such a pledge occurred? And not on the ground that Utusan Malaysia had made fair reporting of both side of the issue? Read blogger RBF defense of Utusan here.

The police or MCMC is not dumb to charge and apprehend on a case that is not legally conclusive and about something with subjective interpretation such as blog posting.

And Hishamuddin is not wrong to say it is serious because anything that contravene the Constitution and more so, involving the "Social Contract" is serious. Social contract item includes right to practise religion, in case Father Lawrence lack understanding.

It is strange that Father Lawrence seemed determined to see someone get arrested. A priest without the heart for foregiveness and compassion. That is something new.

It is indicative of a priest with the heart and meanness of a politician has infiltrated inside the Malaysian Catholic Church organisation.

Hard truth

The report, based on unsubstantiated claims by pro-Umno bloggers, also accused the groups of praying for a Christian prime minister.

Both DAP and Christian leaders had denied the allegation, and lambasted Utusan for spreading dangerous lies.

In his interview with the Vatican Radio, Andrew said he agreed with Penang Chief Minister and DAP secretary-general Lim Guan Eng that Utusan was “setting fire to the land”.
Questions were asked and denial was given. Thats it.

But why did DAP Penang and their Jelutong were hesitant with their denial. Lim Guan Eng said when pressed for an answer by an UMNO Youth member in public, he said Jeff Ooi told him that he is unaware as he was focused on his i-Pad.

That's a dicey answer but why did he gave a denial instead?

Furthermore, there was even an attempt to deny that DAP Jelutong was the host of the dinner given to 35 Sarawak pastors, including foreign pastors that helped DAP Sarawak's election campaign and are in town for a close door church convention.

The National Evangelical Christian Fellowship and Catholic Archbishop of Kuala Lumpur Tan Sri Murphy Nicholas Pakiam, had also denied the claim. Was NECF the host for them to deny? Pastors involve Protestants, so why must the Catholic Archbishop deny?

Everyone sounded like a kid caught stealing candy in the store with their hands in the jar. Jeff Ooi demand on behalf of the Christians for blogger Big Dog to apologise sounded as though he does not have a better political counterpoint to return. He can't represent Christians for he is a Buddhist.

Big Dog refuse for he will be deemed as admitting fault. 

The rest of the news is all background story not worth repeating. Read it here.
The blogs' postings were directed towards socialist DAP, who fights for secularism and outrightly are against theocratic state, especially Islamic state, but used the church machinery to campaign. Isn't that plot obvious?

Ah well then ... it is just typical of recalcitrants refusing to see the plot and go whacking on the wrong issue raised out of their own political convenience and preference.

Father Andrew is no different.