Rakyat Malaysia, terutama orang Melayu diminta meneliti siapa sebenarnya Datuk Ambiga Sreenevasan
sebelum mengikut telunjuknya yang meminta rakyat supaya mengadakan
perhimpunan haram pada 9 Julai ini. Penganalisis politik berpendapat
orang Melayu harus melihat kembali sejarah tindak-tanduk Ambiga yang
pernah menimbulkan kemarahan umat Islam, terutama orang Melayu di negara
ini sebelum secara membuta tuli mengikut kehendak dan telunjuknya. Ambiga
Sreenevasan adalah seorang wanita hindu dan lahir pada tahun 1958. Dia
adalah seorang peguam dan pernah menjadi presiden majlis peguam dari
tahun 2007 hingga 2010. Kini beliau pengerusi perhimpunan Bersih 2.0 yang akan merusuh di kuala lumpur pada 9 julai ini.
Itu latar belakang Ambiga, tapi tahu kah kita semua, beliau seorang yang anti Islam dan menyokong murtad di kalangan orang Islam, setiap kali dia kantoi dalam kerja-kerja memurtadkan orang islam, dia akan berselindung di sebalik perlembagaan persekutuan
dan menggunakan berberapa akta dalam perlembagaan persekutuan untuk
menghalalkan kerja-kerjanya. Di antara penglibatan beliau yang
mencetuskan banyak kontoversi ialah :
-
Bekas Presiden Majlis Peguam itu adalah orang yang bertanggungjawab menerima memorandum menuntut pelaksanaan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) pada 21 Ogos 2001. Majlis Peguam menerima memorandum untuk menuntut pelaksanaan 14 tuntutan IFC yang jelas sekali bertentangan dengan Perlembagaan Persekutuan;
-
Dalam kes Lina Joy yang murtad, Ambiga mempertikaikan pelaksanaan hukum syariah di bawah Perkara 121(1A) Perlembagaan Persekutuan dengan menyatakan kebebasan beragama turut termaktub kepada semua penganut agama Islam; dan
-
Beliau turut mengadakan forum mengenai memeluk agama Islam pada 9 Ogos 2008 yang membincang dan mempertikaikan secara terbuka Perkara 121 (1A). Biarpun mendapat bantahan orang Islam, Majlis Peguam yang diterajui Ambiga tetap meneruskan forum itu.
Justeru
penganalisis politik berpendapat tindak tanduk Ambiga memperlihatkan
diri beliau sebagai seorang yang tidak menghormati undang-undang dan
Perlembagaan dan dengan itu orang Melayu terutamanya harus memikirkan
semula hasrat untuk menyertai perhimpunan haram 9 Julai yang
diketuainya.
International Women of Courage Award
Bekas Presiden Majlis Peguam Malaysia Datuk Ambiga Sreenevasan telah menerima Anugerah Keberanian Wanita Antarabangsa
yang berprestij dari Hillary Clinton Setiausaha Negara Amerika Syarikat
pada 9 Mac 2009. Ambiga adalah merupakan salah seorang di antara lapan
wanita di seluruh dunia yang diiktiraf bagi keberanian yang luar biasa
dan kepimpinan mereka dalam membela hak-hak wanita dan kemajuan. Dalam
satu kenyataan, kedutaan Amerika Syarikat berkata Ambiga telah diberi
penghormatan untuk memperjuangkan kedaulatan undang-undang dan memajukan hak asasi manusia, taraf wanita dan toleransi agama di Malaysia.
“Datuk Ambiga telah muncul sebagai suara yang kuat untuk toleransi dan keadilan,
dan telah memberi kesan langsung kepada pembaharuan kehakiman di
Malaysia, yang menyumbang kepada pengukuhan peranan wanita dalam
masyarakat sivil,” kata kenyataan itu.
Anugerah ini diberikan sempena Hari Wanita Antarabangsa 2009. Penerima lain ialah Veronika Marchenko (Rusia), Mutabar Tadjibayeva (Uzbekistan), Hadjkjatou Mani (Niger), Reem Al-Numery (Yemen), Norma Cruz (Guatemala), Suaad Abbas Salm (Iraq) dan Wazhma Frogh (Afghanistan). Kalau dianalisa secara terperinci didapati semua
penerima anugerah datangnya dari negara-negara yang bergolak dari aspek
kedaulatan negara, kecelaruan sistem ekonomi, peperangan dan
masalah kelbagaian agama.
Kita
sedia maklum, Amerika Syarikat merupakan negara yang sering mengambil
kesempatan (manipulasi) terhadap kegawatan ekonomi dan keamanan sesebuah
negara. Oleh itu, tidak hairanlah jika bantuan kewangan dan teknikal
disalurkan kepada NGO yang sealiran dengannya untuk menggugat
keselamatan negara. Kini, para pentadbir di White House tidak perlu
risau berapa ramai tentera mereka yang akan mati bertempur demi menukar
sesebuah pemerintahan negara. Cuma apa yang mereka perlu sediakan
ialah mendapatkan kerjasama daripada rakyat marhaein (tali barut)
yang mudah disogok dengan harta, takhta dan wanita.
Susulan
isu semasa mengenai perhimpunan atau demonstrasi, mungkin ramai pembaca
yang sudah merujuk dan menghayati peruntukan Perlembagaan Persekutuan
mengenai kebebasan asasi. Peruntukan yang paling berkaitan ialah Perkara 10(1)(b) yang menyatakan, ‘Tertakluk kepada Fasal (2), 3 dan (4), semua warga negara berhak untuk berhimpun secara aman dan tanpa senjata’. Fasal 2(b) menjelaskan mengenai kuasa Parlimen untuk ‘…mengenakan ke atas hak yang diberikan oleh perenggan (b) Fasal (1),
apa-apa sekatan yang didapatinya perlu atau suai manfaat demi
kepentingan keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya atau
ketenteraman awam’.
Kebebasan untuk berhimpun begitu penting di dalam amalan demokrasi.
Atas dasar itulah ia dimasukkan ke dalam Perlembagaan Persekutuan.
Namun begitu, seperti kita lihat peruntukan di atas, kita tidak harus
lupa bahawa peruntukan yang sama mengiktiraf kuasa Parlimen untuk
mengenakan sekatan kepada kebebasan ini sekiranya difikirkan ‘perlu atau suai manfaat’ kepada keselamatan negara dan ketenteraman awam.
Saya
amat yakin mereka yang terdidik di dalam bidang undang-undang, terutama
peguam memahami peruntukan ini – sama ada mengenai hak untuk berhimpun
dan kuasa Parlimen untuk membuat sekatan yang ‘perlu dan suai manfaat’
kepada kepentingan keselamatan negara atau ketenteraman awam. Tetapi
menerusi perbincangan dan pembacaan, saya agak sangsi sama ada mereka
yang menyokong perhimpunan sebegini menghargai kuasa Parlimen dan juga
maksud frasa ‘keselamatan Persekutuan atau mana-mana bahagiannya’ dan ‘ketenteraman awam’.
Mungkin pada mereka, kebebasan untuk menyuarakan pendapat melalui
perhimpunan tidak akan mengganggu keselamatan negara atau ketenteraman
awam kerana mereka berjanji akan sentiasa patuh kepada undang-undang
negara. Alangkah baiknya sekiranya ini benar.
Namun
begitu, adakah janji seperti ini akan dapat meyakinkan pihak yang
bertanggungjawab menjaga keselamatan negara? Ia agak mustahil. Pihak
keselamatan tidak mungkin yakin dengan janji sebegini kerana perhimpunan
sebegitu besar semestinya payah untuk dikawal. Cuba kita bayangkan
sekiranya peserta perhimpunan ini yang mengawal keselamatan dan
ketenteraman awam. Tidakkah mereka juga bimbang sesuatu yang buruk akan
berlaku?
Keselamatan Negara
Dari kacamata siapakah kepentingan
keselamatan negara dan ketenteraman awam perlu ditentukan? Siapakah
sebaik-baik pihak yang patut menentukan sama ada kebebasan berkumpul ini
akan mengancam keselamatan atau ketenteraman awam ataupun tidak? Sejauh
mana orang awam mengetahui mengenai tahap ancaman dan juga tahap
keselamatan negara. Mungkin benar orang awam boleh mengagak dan membuat
andaian, tetapi mungkin tidak begitu tepat seperti mereka yang ahli.
Sekiranya keadaan menjadi tidak terkawal kerana perasaan fanatik peserta perhimpunan,
saya percaya mereka akan menuding jari kepada pihak keselamatan negara.
Sekiranya ini berlaku mungkin orang lain, terutama pihak keselamatan
pula akan disalahkan. Mungkin perlu juga kita ketahui maksud dua frasa
penting yang berkaitan. Apa maksud ‘keselamatan Persekutuan’ dan ‘ketenteraman awam’?
Ini penting untuk difahami. Ia membolehkan kita membuat analisis
mengenai maksud yang ingin dicapai oleh undang-undang ketika meletakkan
sekatan ke atas kebebasan berhimpun.
Secara umumnya kedua-dua frasa ini
amat berkait rapat walaupun kita dapati tiada tafsiran undang-undang
yang khusus mengenainya. Frasa ‘keselamatan negara’ menunjukkan keperluan untuk menjaga negara daripada ancaman aktiviti subversif (Black’s Law Dictionary, 1999, hlm. 821). Ketenteraman awam pula merujuk kepada keteraturan sistem kehidupan di kalangan khalayak awam untuk kebaikan mereka
(Long et. al (1976) 2MLJ 133, hlm. 136). Ia mempunyai maksud yang sama
dengan keselamatan awam (re Tan Boon Liat [1976] 2 MLJ 82, hlm.86).
Kekacauan kepada ketenteraman awam adalah berbeza daripada perbuatan melanggar undang-undang. Perbuatan melanggar undang-undang
hanya membabitkan individu atau beberapa individu saja. Sekiranya
perhimpunan dilakukan tanpa permit, ia adalah melanggar undang-undang.
Tetapi, ia berbeza dengan perbuatan yang mengganggu ketenteraman awam yang bermaksud perbuatan yang menjadikan persekitaran atau patologi tidak selamat di kalangan orang awam.
Sistem Perundangan
Ujian
perundangan untuk menentukan sama ada sesuatu perbuatan itu hanya
perlakuan melanggar undang-undang atau ia menjejaskan ketenteraman awam
ialah, adakah perlakuan itu menyebabkan rasa tidak selamat orang awam
atau kumpulan masyarakat yang berada di suatu tempat; atau adakah ia
hanya membabitkan individu tertentu saja tanpa menjejaskan kestabilan
atau ketenteraman awam. Sekiranya
perlakuan itu hanya mengganggu seorang atau beberapa individu saja, ia
hanyalah perbuatan melanggar undang-undang. Sekiranya ahli masyarakat
tidak dapat menjalankan aktiviti atau rutin harian, maka perbuatan itu
adalah gangguan kepada ketenteraman awam. Oleh itu maksud keadaan yang menjejaskan ketenterama awam ialah ia mengganggu aktiviti atau rutin harian ahli masyarakat.
Berdasarkan tafsiran undang-undang itu, bukankah perhimpunan seperti dirancang itu adalah ancaman kepada keselamatan negara dan keselamatan awam? Adakah mereka yang menyertai perhimpunan mementingkan diri tanpa menghiraukan hak orang lain dalam sistem demokrasi? Bukankah mencegah itu lebih baik?
sumber:apanamadotcom.wordpress.com
No comments:
Post a Comment